WOODS Mark •

Mark Woods

Créateur de bijoux

Born (1961) in Surrey. Lives, works London/Cumbria, UK.

Education
Self toughed artist

Selected exhibitions

2013
‘The Collection’, Lincoln Museum
‘Directional forces’. 55th Venice Biennale, Italy 2013
‘Summer show’, Cul de Sac Gallery, London; ‘Degrade’,1.1 Gallery, London.
‘Chinese Open’, Q Park ,Chinatown, London.

2012
‘The end of the World’,Papierfabrik, Graz.
‘Baculum’. Pertwee, Anderson & Gold Gallery, London;
‘Plate’,Alice Herrick Gallery,London
‘Queen of Diamonds”, Electrum Gallery, London
‘Widely Absurd’, The Hundred Years Gallery, London;
‘Target the Heart’. Electrum Gallery, London.
‘Saturnia’, Brussels.
‘Exteritorial’.Studio 1.4 Vienna, Austria.

2011
‘Sexy 100’. London

2010
‘To have, to hold’. The Wapping Project, London. .
‘The Big Deal (3)’. Camden Collective, London.
‘Miniscule’. The Oblong Gallery, London.
Electrum Gallery, London.
‘The Moment of Privacy Has Passed’.The Usher Gallery, Lincoln.

2009
‘V22, The Sculpture Show.’ Biscuit Factory, Bermondsey, London.

2000
‘ Sofa’, Lesley Craze Gallery, Chicago.
‘La Renaissance Du Bijou’, part 2, Galerie Piltzer, Paris, France

1999
‘La Renaissance Du Bijou’, Part 1, Galerie Piltzer, Paris, France

1998
‘Very British’,Galerie D’or, Oldenburg, Germany.

1994
‘Artists & Artisans of De Beauvoir’, Bowater House, London.
Victoria & Albert Museum, London.

1993
‘Todays Jewels, From Paper TO Platinum’, Lesley Craze Gallery, London.

1992
The economist Building, Piccadilly, London. 1991
Smiths Gallery,Covent Garden, London.

Private Collection
The Alice & Louis Koch Collection, Switzerland.

Publications

Studio 1.4 ‘Artandtrade,’ Exterritorial’. 2012. Published by Susak Press.
‘Design behind Desire’, by Lisa Z. Morgan. 2011. Published by Farameh Media llc.
‘Unclasped:contemporary British Jewellery’. by Derren Gilhooley & Simon Costin 1998 Published by Black Dog publishing.

It is the mystery of the value, personal and/or socially specified, that so much intrigues Mark Woods and takes him into the exploration of the idea of “fetish”. We find Woods’ artifacts behaving in many ways like those African fetishes, derogatorily defined as “ridiculous” and “junk” by the European traders and the Enlightenment thinkers. The usage of the primitive fetish -an object usually made to be worn on the body for some tangible effects- remains latent on Woods’ art objects as an insisting prerogative, against any real possibility of being possessed and being worn by an individual. The versatility of the multifarious materials Mark uses in his pieces –precious stones, woods and metals, women’s hair and fabrics-, together with the apparent spontaneous manner of arraying them, might provoke the same feel of disturbance or surprise than the one expressed by the first travelers to West Africa. They degraded the symbolic value of African art, as much as their socioreligious systems, on the basis of how they understood the value of the different materials and how they used them and mixed them with one another. The Venetian Alvise da Cadamosto in the 1450’s, talking about indigenous Gambians, asserted: « Gold is much prized among them, in my opinion, more than by us, for they regard it as has very precious; nevertheless they traded it cheaply, taking it in exchange items of little value in our eyes … ».

C’est la notion mystérieuse de valeur, personnelle et / ou plus spécifiquement sociale, qui intrigue Mark Woods et l’amène à explorer l’idée de «fétiche».. Ses objets se comportent à bien des égards comme les fétiches africains, péjorativement définis comme « ridicules » et « junk » par les commerçants européens et les penseurs éclairés. L’utilisation du fétiche primitif -un objet généralement fait pour être porté sur le corps pour créer certains effets tangibles-reste latente avec les œuvres d’art de Woods. C’est comme une insistante prérogative, contre toute possibilité réelle d’être possédé et d’être porté par un individu. La diversité des matériaux utilisés par Mark- pierres précieuses, pièces de bois, métaux, cheveux de femmes, tissus, ainsi que la manière apparemment spontanée de leur arrangement, pourraient provoquer la même sensation de perturbation ou de surprise que celles exprimées par les premiers voyageurs en Afrique de l’Ouest. Ils ont dégradé la valeur symbolique de l’art africain, autant que leur système socioreligieux, en fonction de leur compréhension de la valeur des matériaux, la façon de les utiliser et les mélanger. Le Venitien Alvise da Cadamosto dans le années 1450, en parlant de Gambiens autochtones, affirmait : « L’or est très prisé par eux, à mon avis, plus que par nous, car ils considèrent que c’est un bien très précieux et pourtant ils l’échangent à un prix très avantageux, avec des objets de peu de valeur à nos yeux… »


Cet artiste a participé rue Paul Fort à :

L’exposition « Au-delà du précieux, au-delà des frontières » en novembre 2013

> Lien vers l’exposition


Photo


Bead Black and gold mediator Oxidized
Silver, 22ct Gold, 18ct white gold, Diamond.
Perle sculpture Médiateur noir et or
Argent oxydé, or 22ct, or blanc 18 carats, diamant.