SIEBER-FUCHS Verena •

Verena Sieber-Fuchs

Créatrice de bijoux

1943 born in Appenzell/Switzerland.

Education

1965-69
studied textile design at the Kunstgewerbeschule Basle & Zurich, (Diploma 1969) since 1969 freelancing, living and working in Zurich

Awards

2007
« The Françoise Van Den Bosch Award, 2008 » (2nd pl.)

2002
Artist-in-Residence-Studio in Vienna

1995
Design Prize Switzerland (recognition)

1993
Prix Micheline et Jean-Jacques Brunschwig pour les arts appliqués, Geneva

1988
Mencion honorifica, Barcelona

1986
1st prize in textile design, Burgdorf/Berne

1985
Grand prize at the Tokyo international jewellery exhibition

1973
Prize for the best textile design, Kunstgewerbeschule, Zurich

1967/68/69
Swiss government grant (3x!)

Collections

Switzerland
Musée de l’Horlogerie, Geneva ; Musée des Arts Décoratifs, Lausanne ; Museum fuer Kommunikation, Berne ; Schweizerisches Landesmuseum, Zurich ; Museum Bellerive, Zurich ; Sammlung Lisi und Peter Bosshard, Rapperswil

Holland
Stedelijk Museum, Amsterdam ; Kostummuseum, Den Haag

France
Musée des Arts Décoratifs, Paris ; Fonds National d’art contemporain, Paris

Germany
Kunstgewerbemuseum, Frankfurt

Suède
Röhsska museet, Gothenburg

UK
National Museums of Scotland, Edinburgh ; V & A Museum (Departement of film), London Rothschild collection, London

Canada
Musée des Arts Décoratifs, Montréal

USA
Museum of Arts and Design, New York; Smithonian Cooper-Hewitt, National Design Museum, Washington/DC; Rotasa Foundation, Tiburon, California Museum of Fine Arts (MFA), Boston ; Museum of Arts and Design (MAD), New York

Presque trente ans que Verena tire la corde, use le fil. Il est inutile de dire qu’elle occupe une place atypique dans ce champ de la recherche dans le monde du bijou : placée loin, très loin au dessus de la mêlée. En changeant l’idée des formes et la forme des idées, en faisant naître du précieux dans l’ordinaire négligé, non-vu, en jouant avec les combinaisons improbables elle dira avec un sourire candide : « Je fais des bijoux, mais pas avec de l’or, mais pas avec des bijoux. J’aime désorienter les gens, même si ils pensent que je n’ai pas toutes les tasses dans l’armoire, s’ils trouvent qu’il me manque une case. Quand je travaille c’est comme une longue méditation, ça me tranquillise, mais mon mari s’énerve ».
Extrait et mise à jour d’un article de Pascaline Cuvelier,
Libération, août 1993.

For nearly 30 years now Verena has been pulling cord and expending thread. Needless to say, she holds an exceptional place researching this area in the world of jewellery : she goes way beyond the usual and takes it to another level. By changing the idea of form and the form of ideas, bringing to life the sense of preciousness in the neglected ordinary – the unseen – and playing with improbable combinations, she says with a candid smile : « I make jewellery, not with gold but with jewellery. I like to disorient people, even if they think that I’m one sandwich short of a picnic, that Im not quite all there. When I work it’s like a long meditation which calms me, but annoys my husband. »
Updated extract from an article by Pascaline Cuvelier,
Libération, August 1993.


Cette artiste a participé rue Paul Fort à :

L’exposition « Au-delà du précieux, au-delà des frontières » en novembre 2013

> Lien vers l’exposition


Photos

Collier « ETE », 1994, Bâtons à glace, fil de fer, crochet 39 x 39 x 0,5cm,
(bemalte Glacéstengel!) photo: Sebastian Sieber

Collier « Gebrannte Kinder fürchten das Feuer nicht », 1990,
vieilles pinces à linge, fil de fer 44 x 44 x 1,3cm – photo: Sebastian Sieber