Otto Künzli
Créateur de bijoux
Born (1948), Zurich, Switzerland. Lives, works Munich, Germany.
Education
1965-70
Schule für Gestaltung, Zurich, Switzerland
1972-78
Akademie der Bildenden Künste, Munich,Germany
Student of the renowned German jeweler Hermann Jünger.
1991
Director of the jewelry department at the Akademie der Bildenden Künste, Munich.
Awards
1976
“ Puissance” Prix School of Design de Zurich
1977
Herbert Memorial Award Hoffmann, HIM, Munich
1980
bourses d’études des Beaux-Arts de Munich
1987
Prix d’Art angewandete de la ville de Munich
1990
prix de la Fondation Françoise van den Bosch, aux Pays-Bas
1991
rendez-vous à l’Académie des Beaux-Arts de Munich, président de l’orfèvrerie
1992
membre honoraire de l’Académie Bezalel, Jérusalem, Israël
la tache rouge, Klevingrove Art Gallery and Museum, Glasgow
2010
Swiss Grand Prix Design
2011
the Goldener Ehrenring der Gesellschaft fur Goldschmiedekunst, the golden ring of honour conferred by the German Association for Goldsmiths’ Art.
Otto Künzli is widely considered to be “one of the most intelligent makers in the jewelry world and also one of the most sceptical.” (Ralph Turner). He has revolutionized modern jewelry art.
« In 1976 I was looking for fresh and uncommon ideas for jewelry as a new starting point in my work. I went several times to an instant photo booth and decorated my chest with steel wire, string, paper sheets, tapes, and paper dots. I was mainly interested in geometric shapes – dots, straight, curved or bent lines, circles, triangles, and squares, in both their two- and three-dimensional versions. In the following years I made several series of brooches based on this photographic research. I was interested in how far I could take the minimalization of geometric shapes as jewelry. » Otto Künzli
« En 1976, j’étais à la recherche d’idées nouvelles et originales pour un nouveau point de départ dans mon travail de création de bijoux. Je suis allé plusieurs fois me faire prendre en photos dans un stand de prises instantanées, avec ma poitrine décorée de fil d’acier, ficelle, feuilles de papier, rubans, et points de papier. J’étais surtout intéressé par les formes géométriques – points, lignes droites, courbes ou pliées, cercles, triangles, carrés, et dans les versions à deux et trois dimensions. Dans les années qui ont suivi, j’ai fait plusieurs séries de broches à partir de cette recherche photographique. Je voulais savoir jusqu’à à quel point je pouvais mener la minimalisation des formes géométriques attachées aux bijoux « . Otto Künzli
Cet artiste a participé rue Paul Fort à :
L’exposition « Au-delà du précieux, au-delà des frontières » en novembre 2013
Photo