AITKEN-KUHNEN Helen •

Helen Aitken-Kuhnen

Créatrice de bijoux

Born (1952), lives in Melbourne Australia.

1975 Royal Melbourne Institute of Technology
1977 Fachhochschule Düsseldorf, Germany
1978 Middlesex Polytechnic, London
1986 Canberra School of Art, Glass
1992 Fellowship, VACB Australia Council
1994 President Craft ACT
1997 ACT Creative Arts Fellowship
2010 Lectures Nationally and internationally

SELECTED PUBLIC COLLECTIONS

Australia :
Victorian State Craft Collection, Hamilton Art Gallery National Gallery of Victoria, Melbourne University of Melbourne Art Collection, Melbourne; National Gallery of Australia, Canberra; Canberra Museum; Art Gallery of Western Australia, Perth; National Glass Collection, City Art Gallery, Wagga Wagga; Powerhouse Museum, Sydney.

Germany :
Kunstgewerbemuseum, Berlin, West Germany.

USA :
Helen Drutt Collection Philadelphia.

Helen Aitken-Kuhnen artist statement :
My work reflects what is around me and in my life, this is not always immediatly obvious to the viewer as I express this in blocs of colour and pattern. I use glass at times to express this, as I love the way I am able to work in solid blocs of rich and varied colour. And at other times I use enamel on the metal to create a more immediate and graphic expression of my ideas. In recent times I have drawn a lot from incidents in my life and my work has become somewhat more narrative, but at the same time pared right back to simplified forms and colours that have developed into I hope slightly playful pieces. I work instinctively and draw a lot. I have spent 31 years working with enamel and later glass, I move from one to the other as it suits my work and form of expression. In enamelling I lay different layers of glass on to the metal next to a drawn metal edge that gives me the freedom to combine the different surface effects and colours to express my ideas. With glass I use solid coloured forms combined with silver structures to achieve a more 3 dimensional effect. I also cast larger glass objects and lights. I find the change of scale refreshing and at times technically chalenging.

Helen Aitken-Kuhnen, déclaration de l’artiste :
Mon travail reflète ce qui m’habite et m’entoure, notions pas toujours immédiatement évidentes pour le spectateur car c’est par des blocs de couleur, des motifs, que je m’exprime.J’utilise le verre- j’aime travailler ces solides blocs de couleurs riches et variées -l’émail sur métal pour transcrire immédiatement graphiquement mes idées. Ces derniers temps, à la suite d’incidents dans ma vie, mon travail est devenu plus narratif, et en même temps je simplifie les formes et apporte, par les couleurs un coté ludique à mon travail. J’agis instinctivement et dessine beaucoup. J’ai passé 31 ans à travailler l’émail et plus tard le verre. Je passe de l’un à l’autre selon ce qui convient à la pièce que je crée. Avec l’émail, je superpose différentes couches de verre sur le métal à côté d’un bord en métal dessiné ce qui me donne la liberté de combiner les différents effets de surface et de couleurs. Avec le verre j’utilise des formes colorées solides combinées à des structures d’argent pour obtenir un effet tridimensionnel J’ai aussi coulé des objets de verre de plus grande taille. Je trouve le changement d’échelle stimulant et c’est souvent un challenge technique.


Cette artiste a participé rue Paul Fort à :

L’exposition « Au-delà du précieux, au-delà des mers » en septembre octobre 2013

> Lien vers l’exposition


Photo

Coral Cod Brooches, 925 Silver, 750 gold, cloisonne enamel.